Friday, September 14, 2012

Syukur atas nikmatNYA...

Salam,

Sedar tak sedar, kita telah pun berada di penghujung Syawal tahun ini, 2012, 1433H...
Alhamdulillah... sebulan berpuasa...sebulan beraya... =)

Alhamdulillah, saya sangat bersyukur kerana masih diberi peluang olehNYA untuk meyambut dan menunaikan ibadah puasa pada bulan Ramadhan yang lalu...serta berpeluang meraikan Syawal yang mulia pada tahun ini bersama ibu bapa dan keluarga tercinta... Alhamdulillah...

Pada saya, ajal maut tidak mengira usia, waktu dan ketika...
Jika telah tertulis di Luh Mahfuz, ia tidak akan lambat atau cepat walaupun sesaat...sedetik...
Oleh itu, sebagai insan yang kerdil lagi hina disisiNYA, kita haruslah bersyukur atas segala nikmat yang dikurniakanNYA lebih2 lagi atas nikmat kesihatan...
Nikmat kesihatan adalah satu nikmat yang paling berharga dalam kehidupan...

Percayalah...tanpa kesihatan yang baik, hidup tidak akan ceria...tidak akan bahagia...tidak akan indah...dan tidak keterlaluan jika saya katakan tanpa kesihatan yang baik juga hidup kita tidak akan bermakna...
Owhh..tapi, ini pada pendapat saya sahaja... Saya tidak tahu apa pendapat orang lain...
Kerana bagi saya, setiap individu mempunyai pendapat dan intrepetasi yang berbeza atas sesuatu perkara, dan kita perlu menghormatinya... benar kann?

Manusia kadang2 tidak sedar akan nikmat kesihatan yang dimiliki ini...sbb waktu kita sihat, kita jarang sekali ingat...jarang sekali bersyukur dan berterima kasih padaNYA...
Bukan mengata orang lain, tapi pada diri sendiri juga...
Bila tiba waktu nikmat kesihatan ditarik balik, kita sakit, tak sihat...masa tu laa baru teringat DIA, masa tu la baru terfikir macam2, baru rasa menyesal tak buat itu, tak buat ini...dan masa tu la baru rasa amat2 berdosa padaNYA...betul kann?
Okeyy, ini untuk peringatan diri sendiri juga... =(

Saya selalu tertanya2 sendiri...
Cukupkah amalan aku kat dunia ni?
Macam mana kalau tiba2 aku sakit teruk, tak boleh uruskan diri sendiri, menyusahkan orang lain...siapa nak tolong?
Sempat ke aku nak capai apa yang aku nak sebelum aku mati?
Ya Allah...jika dicabut nyawa ku, biarlah mati dalam keimanan...
Ameennn...

Sakit boleh datang tiba2...kadang2 tanpa kita sedari...tanpa kita ketahui...dan mungkin terus tiba ke ambang maut...
Itu kita sendiri tiada jawapannya, kerana semua rahsia itu milik Allah SWT...
Mungkin esok, lusa, tulat, bahkan hari ini atau sekejap nanti kah, maut itu mendatangi kita...
Tak siapa tahu kann?... Hanya DIA Yang Maha Mengetahui segalanya...
Kadang2 orang yang nampak sihat hari ini, tiba2 esok kita dapat khabar dia dah tiada di dunia ini lagi... itu tidak mustahil...

Tapi, benarkah bak kata orang... sakit atau penyakit itu penghapus dosa2 kita?
Jawapannya... mungkin ya dan mungkin tidak... sendiri fikir...

Tidak dinafikan, apabila kita dilanda kesusahan...ditimpa musibah...didatangi penyakit, pada masa itulah kita rasa sangat2 memerlukanNYA...teringatkan DIA... itulah manusia...benar kannn? =(

Ya Allah...berilah kekuatan kepada hambaMU ini untuk terus menghadapi kehidupan yang penuh cabaran ini... perkukuhkanlah keimanan dan ketakwaan kepadaMU... dan sentiasa mengingatiMU... Insya Allah...





Penyakit itu datangnya dari Allah... terimalah seadanya wahai manusia...
Gambar kenangan: warded on Dec 2011







Jaga kesihatan anda!
May Allah SWT bless all of us...ameenn...





>> Berdoalah semoga kita akan berjumpa lagi di Ramadhan dan Syawal yang akan datang... Insya Allah...

Monday, September 10, 2012

AdaMu...

Salam,

Saya suka lagu ini... (",)


AdaMu - Najwa Latif

Merenung ke luar jendela
Melihat kebesaranNya
Mensyukuri segala nikmat
Yang dikurniaNya di dunia

Kau berikan ku kekuatan
'Tuk berpegang pada jalan
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu Tuhan

c/o

Kerna Kau yang satu
Yang setia bersama ku
Dikala ku jatuh ku bangkit kernaMu
Ku tahu ku adaMu disisi ku selalu
Bantulah hambaMu mencari keredhaanMu

Ku tahu ku adaMu
Ku adaMu selalu

Kerna Kau yang satu
Yang setia bersama ku
Dikala ku jatuh ku bangkit kernaMu
Ku tahu ku adaMu disisi ku selalu
Bantulah hambaMu mencari keredhaanMu

Ku tahu ku adaMu
Ku adaMu selalu

Merenung ke luar jendela
Melihat kebesaranNya
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu Tuhan...


>> Kamu masih ada DIA... Alhamdulillah...