Friday, May 25, 2012

Makan laa di Orkid ini!

Salam,

Waaahhh..lama sungguh saya tak apdet blog ini!
Saya sangat bz, kemas2 dan packing barang nak pindah...(nyahh...ko nak pindah keje ke pindah rumah??)
Ye...saya nak pindah tempat keje...tapi, hanya pindah dari blok lain ke saje ye...dari tingkat 4 ke tingkat 10 okeyyy!!! Huuuu...pasni memang kena naik turun lif aje laa... ;p

Rasanya dah lama saya tak review atau komen pasal tempat2 makan yang saya dah pegi sama ada di sekitar Shah Alam atau kat mana2 laa kannn.. =)
So, kali ni rasa macam ter'rajin' plak seketika nak cerita jalan-jalan-pegi-makan kat Shah Alam ni...

Hehehe..dimanakah lokasi kita pada kali ini ye kawan2? :P
Okeyy..saya akan bawak anda try-cuba-makan di Restoren Orkid kat Seksyen 13, Shah Alam...
Dimanakah itu? Okeyy..sangat mudah... anda tau tak kat mana Laman Seri? Kolej PTPL? Kelab Golf SAAS?
Ye..dekat2 situ laa... restoren ini berdekatan ngn kedai barangan bakeri Bagus, sebelah ngn kedai cuci kete, sebelah spa apa ntah...okeyy, lagik senang cerita, dulu restoren ini adalah Restoren Pelaga, dan sekarang Pelaga dah pindah ke Seksyen 15, ganti ngn Restoren Orkid ini...
Begini : Orkid - jika anda dtg dari stadium - jalan terus - nampak laman seri-rumah-satu-juta kat sebelah kanan - kelab golf & kolej PTPL kat sebelah kiri - laman seri biz park kat kiri gak - masuk kanan di kwsn kedai yg banyak2 tu - jalan terus sket - masuk kiri - terus sket - dah nampak signboard Restoren Orkid kat depan anda - corner lot...
Saya tak tau koordinat GPS dia..so saya bagi direction secara 'kampung' laa ye...huhuhu...

Apa yang menarik beno di sini ye rakan2 sekalian?
Okeyy...kalau tengahari, macam biasa laa ada lauk pauk nasik campur...macam2 lauk ada ye...
Start pukul 3 ptg, baru ada ala-carte, goreng2 bagai...
Yang uniknya di restoren ini adalah...sekiranya anda adalah sangat teringin nak rasa...nak makan..nak cuba-rasa-try-makan BELUT...ye...disinilah tempatnya!!! ;p
Owhh..apakah itu belut?
Belut adalah sejenis ikan jugak, tapi tak bersisik, takde sirip, dan dapat bernafas melalui udara, bukan melalui insang macam ikan biasa tu...ehhhmmm...ala2 macam ular laa si belut ini...huuu...anda geli? ;p

Macam2 masakan BELUT ada okeyy...ko nak ape nyahh?? Sup? Paprik? Tomyam? Masak halia? Masak black pepper? Masak pedas? Katakan saje...semua ada okeyy!!!
Hahahaha..tapi lalu ke tekak ko nak makan nyahhh? (^_^)
Takpe..kalau takmo makan belut-yg-licin-lagi-panjang-itu, anda boleh order mknn lain...semua ada..pelbagai nasik goreng, mee kungfu, hailam, tomyam, pelbagai sup..ahhh..semua laa yg ada kat semua restoren ada jual gak...hehehe..very the klise! ;p

Mari laa tengok gambar2 yg sempat saya snap-dengan-tak-malunya itu masa pegi makan dengan kawan2 opis ye..




Ini laa buku menu Restoren Orkid itu..nampak tak bunga orkid kat buku tu? =)





Ini menu BELUT dgn pelbagai masakan berserta harganya...harga okey-tak-mahal sangat...
Sila klik gambar utk nampak dengan jelas...kalo nak lagik jelas, pegi sendirik kat sana! ;p





Ini paprik BELUT ye rakan2...cuba tengok betul2 belut itu...huhuhu...(sape geli takyah makan okeyy!) ;p
Komen rasa : Okeyy je...macam rasa ikan + daging yg dimasak paprik..takde rasa hanyir, mebi tukang masak ni dah mmg pandai masak belut kot...
Harga : RM 5 je satu hidangan ni...





Okeyy, yang ini adalah sup tulang yang memang sedap bagi penggemar2 sup tulang ye..
Komen rasa : Sedap dan cukup rasa...
Harga : RM 6 saje





Ini pulak adalah adalah sup sayur...
Komen rasa : sup sayur yg banyak sayur serta ditambah ayam dan daging sebagai perencahnya..
Harga : RM 4 aje ye..





Ini pulak adalah mee ladna yg penuh cukup dgn perencah serta sayur2an...
Komen rasa : sedap dan cukup rasa...
Harga : RM 5 sehidangan...(betul ke sehidangan? ke sepinggan?)





Ini laa nasik putih...okeyy, ada sape2 yang tak tau dan tak kenal ini adalah nasik-si makanan ruji org Malaysia? (sape tak tau meh sini aku lempang laju-laju muka dia!)
Kalo ko rasa macam tak cukup je nasik ni, okeyy..takde sape nak larang ko mintak lagik sepinggan sebab tak cukup...sukati ko laa kan..sebab ko yang bayo! order aje lagik satu...hahahaha...


Kesimpulannya makanan ala-carte kat sini memang sedap...harga pun takde laa ko rase macam nak lempang je muka owner tu sebab mahal bebeno kannn...
So, kepada sesapa yg teringin kan kelainan dlm makanan, boleh laa try-cuba-makan BELUT kat sini ye..
Tak payah laa ko nak pegi masuk sawah bendang bagai semua nak carik belut, nak masak goreng pedas ke..masak tomyam ke...masak halia ke kannn...huhhuhuhu...
Owhh..mana laa tau kann, ada sesapa ibu mengandung yg memang mengidam nak makan BELUT ke kann...haaa..boleh je pegi kat Orkid ni, haaa..ko mintak laa semua jenis masakan BELUT nyahhh oiii.... ;p
Takde laa kempunan nanti...nangis2 tak dapat makan belut masa mengandung sbb mengidam... =)
Tapi, harus diingat ye...tak semua manusia di muka bumi ini dapat menerima kehadiran isi belut ini di dalam tekak mereka okeyy...
Hahahaha...sendiri tau laa tekak sendiri kannnn... =)

Okeyy..selamat mencuba!
Jalan-jalan-pegi-makan ngan Cik Angah yang chomell ini! (hahahha..sila muntah!) ;p



>> next entry - will review tempat lain plak okeyy... :P

1 comment:

mingming said...

ngah, hang makan belut masak apa? rasa dia camne belut ni ek?