Wednesday, August 24, 2011

36 - Masak2 di bulan puasa...

Salam Ramadhan...
Huu..dah nak abis bulan posa dah..tapi, baru je nak post entry bukak posa @ iftar...

Memang bz btol waktu bulan posa kali ini...dan macam2 berlaku sepanjang Ramadhan 1432H ini... =)
Saya telah dilanda demam yg agak teruk bermula pd ramadhan ke 2...sampai tak larat nak bangun, dapat MC 2 hari, siap kena cucuk punggung, masukkan ubat utk kurangkan suhu panas demam...demam berlarutan sehingga seminggu...dugaan di bulan ramadhan sungguh...
Sungguh syahdu berpuasa dlm kedemaman ok, makan pun x selera, semua rasa pahit aje...Boss belanja kat Hilton plak masa saya tengah demam! Cehhhh... memang rugi... sgt rugi... sbb tak dpt nak balun semua makanan yg ada! Uhhhh...

Ramadhan kali ini, saya jarang sekali beli2 makanan kat bazaar...lagi2 lepas dengar cerita yg pasal kanak2 meninggal tu...huuu...takut!
Biasanya saya akan beli makanan tapau kat kedai2 makan ataupun masak yg simple2 aje kat rumah...mcm nasik goreng ke, mee goreng ke, nasik putih+nugget ke...haa...kurus laa mak mase bulan posa ni nok! hahahaha...

Buka posa kat luar pun slalu gak laa... mase last week ke bile ntah (tak-berapa-nak-ingat), saya dan hosmet pegi main masak2-buka-posa kat rumah my bestie, Lela kat Seksyen 15..Masa tu, husband beliau takde, so kitorang pun dgn gembiranya masak bersama2..Kitorang pegi Carrefour dulu, carik2, beli2 barang bagai, then terus pegi rumah dia dan memulakan operasi main masak2...huhuhuu...

Antara menu pd hari tersebut adalah; spaghetti, ayam goreng ala2 kfc, asam pedas ikan kembung, sayur campur seafood, air twister...
Ktorang makan 4 org, Lela (si tuan rmh), saya, Annis (hosmet saya) dan adik Annis (belajo kat UiTM puncak perdana)
Owhh..sangat best ye, sbb masak sendiri dan rasa puas hati... sungguh kekenyangan, boleh makan tambah2, pastu tapau balik rmh lagik! (^_^)




Ini ialah nasik putih..

Tukang masak : Lela, si tuan rumah... =)




Ini ialah asam pedas ikan kembung..

Tukang masak : Lela




Ini ialah sayur campur seafood..

Tukang masak : Saya laa... sgt sedap ok! hehehe...





Ini kuali yg menggoreng ayam ala2 kfc itu..

Punya tak sabar, sampai dlm kuali pun nak snap!





Ini ialah ayam ala2 kfc yg dah siap masak..

Tukang masak : Annis (hosmet saya)



Ini kuah spaghetti, tapi gmbr agak kabur, bergegar

sbb tgn saya dah menggeletar, lapo weh!

Huhuhuhu...

Tukang masak : Lela




Ini ialah air twister yg enak..


Tukang tuang : Adik Annis






Ini ialah rupa makanan2 yg tersedia..

Cuba tengok, sayur campur seafood saya tu dah jadik mcm main course pulak kan..

banyak sungguh! hehehehe...






Ok...ini gambar si tuan rumah yg sudi ajak ktorg main msk2 kat rmh beliau..

TQ Lela...nnti wat open house pulak ok! ;p



** dah nak raya laa..bestt..bestt..lapo pulak tengok lauk2 tu! huh..

No comments: