Monday, July 18, 2011

30 - Stanza Cinta

Stanza Cinta...

Apakah itu???
Masa mula2 tengok iklan kat tiwi, saya dok pikir2... apakah stanza itu... mcm bonanza pun ada gak bunyik dia kann... pastu saya pun reka2 sendiri maksud dia... 3 segi kot...
Stanza cinta = cinta 3 segi... sbb kalau tengok pelakon utama drama ni 3 orang...so, dgn memandainya saya buat kesimpulan sendiri ia bermakna kisah cinta 3 segi...hahahahaha...(tahniah pd diri sendiri sbb memandai2 buat spekulasi!) ;p

Disebabkan saya suka tengok drama ini (sbb ada pelakon ensem yg sgt saya suka, of course laa Aaron Aziz kann), maka saya pun bersungguh2 mencarik maksud stanza ni...
Owhhh...rupa2nya spekulasi yg saya buat sendiri itu adalah salah ye...

Rakan2 sekalian... (mcm nak berbahas pulak!)
Menurut Kamus Dewan, stanza bermaksud rangkap (sajak) yg terdiri daripada sebilangan tertentu baris, bait (sajak)
Okey, ini bermakna Stanza Cinta adalah "Bait Cinta" - betul tak? betul laa kot... ;p

Drama ni adalah adaptasi novel Stanza Cinta yg ditulis oleh Nurull Halawati, graduan UiTM Shah Alam, yg saya kira beliau menulis berdasarkan pengalaman sendiri...(aku rasa laa..)
Masa tau je drama ni adaptasi novel mcm Nora Elena tu, terus saya carik novel ni, beli...huhuhu...sangat bersemangat ok!
Dan memang bestt...sbb saya beli masa Pesta Buku Selangor kat SACC, saya dpt 15% diskaun ok!!! =)

Saya dah habis baca novel ni, dan dah tau laaa ending drama ni sebenarnya... =)
Cuma yg saya perasan, dlm drama ada pengubahsuaian sket laa drpd novel sebenar... Sebagai contoh watak Auni (kwn Amni) tu, dlm novel dia tak laa tomboy, Cik Ainon takde laa pegi jumpa2 bomoh bagai nak balas dendam kat Amni tu kann...
Nama pun drama kan..so, mesti laa ada dramatik2 sket kann... hehehe...

Drama ni dibintangi 3 pelakon utama yg menjadi watak utama, iaitu Aaron Aziz sbg Irfan Ikmal, Nur Fathia sbg Amni Sorfina dan Fizz Fairuz sbg Taufiq Imran...
Drama ni memang bestt...lagi2 bila Aaron Aziz yg berlakon!!! OMG!!! I like him!!!
Memang tahun ni dia banyak btol berlakon eh... Nora Elena laa...Stanza Cinta laa...Tahajjud Cinta laa...filem Ombak Rindu laa...ohohoho...

Selain tu, dari pembacaan novelnya, banyak kepada unsur2 islamik dan menyedarkan kita drpd terus lalai...agar sentiasa ingat padaNYA, terutama dalam skop cinta...
Dan yg menariknya (dlm novel), setiap permulaan dan pengakhiran bab, pasti ada "stanza" atau bait ayat2 yg menarik...
Bagi saya, novel ini adalah novel pembangunan kerohanian insan walaupun ada unsur2 cinta dan kasih sayang...namun banyak terselit dakwah dan peringatan... ala2 novel Habiburrahman el Shirazy (penulis Ayat Ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih)
Harap2 drama dia pun banyak jugak diselitkan unsur2 tersebut...

Apakah kesudahan drama Stanza Cinta ini?
Huuu...Tak sabar saya nak tengok...tapi, seminggu sekali je laa...lambat btol... Okey, memang saya dah baca novel dia sampai habis...tapi, saya tak pasti sama ada Along Kamarudin (pengarah) nak ikut sama macam novel ke tak...
Owhh..kalau ikut novel, Irfan (Aaron) mati sebab ada penyakit...huuuaaaaaa...tak besttt laa hero mati!!! - ehh..terbagitau pulak ending! ;p

Okey...mari kita saksikan perjalanan dan kesudahan drama Stanza Cinta atau "Bait Cinta" ini...(aku promote)... Hehehehe...
Nak tau sinopsis penuh novel, sila klik disini...





Ni laa muka depan novel Stanza Cinta






Teraju utama drama Stanza Cinta; Aaron Aziz, Nur Fathia dan Fizz Fairuz






I like... Aaron Aziz...kenapa ko ensem??? huhu...



** bagus...sekarang dah banyak novel dijadikan drama/filem...galakan membaca...

1 comment:

nor hamizah said...

wah..angah...kasi pinjam la itu buku...