Wednesday, May 11, 2011

22- Makan di Ah Cheng Laksa

>> Entry ini adalah hasil siasatan (baca:rasa-tekak-ku) ke restoren yg terlibat, ok ke tak, sedap ke tak, nak rekomen kat org ke tak... So, seandainya komen serta pendapat saya adalah berlainan dgn anda, jgn salah faham sbb setiap org ada deria rasa dan pendapat yg tentunya berbeza2 kann?? (^_^)
Yang penting... kita cuba! kita rasa dulu! hehehe...

"Ah Cheng" Laksa???
Huuu..tu nama cina tu... kenapakah?
Ye... mungkin pengasasnya adalah saudara Ah Cheng, dan bukan saudara Muthusamy atau saudara Ahmad Ali... hahaha...
Ok... tak berapa nak penting psl pengasas ke hape... sbb bukannya saya nak cer citer psl tu, saya nak citer psl restoren ini dan makanannya...
Yang penting restoren ini adalah HALAL dan pekerja2nya adalah org Islam.. =)

Saya tak berapa nak ingat sangat bila saya pergi ke restoren ini, tapi yg saya ingat ialah pd waktu lunch hour..
Restoren Ah Cheng Laksa yg saya pegi ini terletak di dlm Giant Seksyen 13, dekat2 ngn Stadium Shah Alam tu.. Lokasi restoren adalah sebelah Secret Recipe dan berhadapan dgn McD serta dekat2 ngn Court Mammoth, dlm Giant... Hahhh...amek ko! Nasib baik aku tak letak skali koordinat GPS ke kann...hahahaha...






Mempersembahkan ni la dia muka hdpn restoren-yg-tak-besar-sgt di Giant itu, Ah Cheng Laksa.. Memandangkan nama dia more kepada "Laksa" - maka, mesti laa specialized dia adalah laksa kann?? kann?? Benarkah sgt sedap spt yg digembar-gemburkannn itu??






Ni ala2 template ke brochure yg dia letak kat setiap meja.. Ada tertulis sejarah makanan dan laksa dia yg originally dtgnya dari North! Dari Utara ye... Dan menurut brochure ini, yg paling best dan glemer serta terkenal di restoren ini adalah Asam Laksa nya... kiranya kalau anda dtg sini, tak sah laa kalau anda tak rasa Asam Laksa Utara dia tu kann... kira compulsory kena rasa!






Ye tuan puan... sila nilai sendiri...You judge by yourself!
Inilah rupa (baca:presentation) Asam Laksa dia yg dikatakan sgt sedap itu.. Ok, kalau saya laa, masa 1st time laksa ini sampai ke meja, saya dah rasa mcm tak berminat nak makan memandangkan presentation nya yg tak attractive langsung itu! Tapi, saya cuba ber positive thinking, jangan menilai buku drpd kulitnya...
Kemudian, saya pon rasa... OMG!!! memang TAK SEDAP!!! Its really TAK SEDAP ok!
Laksa yg agak lembik-over-cooked kot...
Dan bukankah kesedapan sesuatu laksa itu terletak serta bergantung pd kuahnya???
Tapi kat sini...tak rasa pon keaslian kuah laksa nya ok! Kuah laksa itu diperbuat drpd kuah sardin ye... ikan-sardin-dlm-tin-yg-dihancur-leburkan... seperti hancur lebur nya selera kami pd waktu itu...
Harga kalau tak silap : RM6.90






Kawan saya order ini - set asam pedas (nasik putih + asam pedas ikan pari).
Ulasan : Owhhh..yg ini, not too bad laa... ok laa... boleh tahan jugak asam pedas ikan pari tu...yang penting lebih sedap dari asam-laksa-dia-yg-konon2-sgt-specialized itu...huhuhuu... So, ada jugak laa yg sesuatu yg membangkitkan selera, tapi bukan saya punya makanan...hahahaha...
Bagi saya ini boleh laa direkomen kan utk lunch, agak sedap la gak serta kenyang di tengahari...
(Abaikan nasik yg dah nak habis tu sbb terlupa plak nak snap masa makanan ni sampai, kwn saya dah lapo sangat! hahahaha)
Harga satu set (kalau tak silap) : RM7.90 kottt... ;pp






Yang ini pon kawan saya punya order.. Ni tak ingat laa pulak nama penuh dia ape... Tapi, ada sayur tu sehelai, telur mata ngn ayam tu dimasak dgn campuran butter kot.. sbb ada rasa2 mcm butter sket, memang tak pedas langsung..
Ulasan : Rasa dia ok laa... nak kata sedap sgt, tak laa..nak kata tak sedap langsung, keji pulak! sbb yg berasa cuma ayam tu je.. nasik, sayur ngn telur tu biasa je laa rasanya kann...ye la, takkan laa rasa nasik mcm rasa ciken chop plak kan.. portion ayam tu mengenyangkan jugak laa sbb agak byk juga potongannya..
Harga : RM7.90 jugakk kott... ;pp






Ini saya pun tak ingat nama penuh dia ape... Nampak mcm menarik, tapi sebenarnya tidak! Jangan tertipu! Jangan terpedaya... huhuhuhuhu...
Ulasan : Rasa dia mcm keow tiow yg tak cukup celur (keras2 sket), ada sayur dan ikan bilis goreng.. sup dia sedikit masin, tak panas dan sebenarnya makanan ini TAK SEDAP!
Masa mula2 mknn ni sampai, ada semut-halus-yg-kecik2-tu kat dlm mangkuk ni.. OMG!!! adakah semut2 itu juga sebahagian drpd perencah dlm mknn ini selain ikan2 bilis goreng itu? Then, saya panggil waiter bgtahu ada semut dan mintak tukar... Anda rasa btol ke dia tukar lain? Ke dia hanya buang2 je mana2 semut yg dia nampak? Pastu, makan sikit je disbbkan khuatir nnti termakan 'perencah-semut-halus' dan tak-sedap! Tak rekomen langsung!
Harga : RM6.90 kott... ;pp

Okey, kesimpulannya Ah Cheng Laksa yg kat Giant ni tak berapa nak best dan tak memuaskan. Tak tau laa kalau kat branch dia yg lain2 tu ok pulak drpd ni.. Branches lain kat Summit USJ, The Curve Damansara & Ikano..
Atau mungkin masa hari saya dan kwn2 dtg tu memang hari mknn dia tak sedap ke.. tak tau laa kann.. tapi yg paling tak puas hati, wehhh...ada semut-halus-kecik jadik perencah ok!!! Ko sanggup ke nak makan???


** laksa mak aku masak lagik sedap! huhhh...

3 comments:

aNnE 'S said...

thanks angah..bagi aku peminat laksa ni tentu xmkn dh..laksa kt tesco extra yg bawah pokok tu best weh..bihun sup utara dia pun best!

Cik AnGaH said...

ella : ye,takyah pegi kat itu! aku x rekomen! huhuuhu..
owh, yg bwh pokok kat tesco extra tu dkt ngn opis aku, mmg sedap! tapi, kdg2 ada, kdg2 takde sbb takut kene rush ngn mbsa..
tp sejak 2 menjak ni dah takde langsung..
huhuhuhu...

ok, ada lagik satu tempat laksa sedap dan murah, RM3.50 saje..
kat restoren mo'men, seksyen 7 (baris hakim baru)..memang terbaekkk!!! =)

Man Siti said...

salam
saya pernah makan di sogo..memang terbaik laksa n pan mee dia
akn repeat makan lagi