Tuesday, April 19, 2011

19 - Restoren Soto kat S. Alam...

Salam,

>> Special entry for Puan Irmayanty (si ibu mengandung)

Lama dah tak kemas-kini-kan blog ini... =)
Saya ada byk idea dan citer nak post kat sini, tapi selalu je takde masa nak type, pastu tetibe je bila dah bukak blogspot, terus macam idea2 itu bergelimpangan hilang! hahhh... apakah?

Namun, disebabkan saya nak memenuhi impian (impiankah?) hahaha..
Bukan impian...tp 'request' kot... dari si ibu mengandung ini - Pn Irma - utk saya bercerita tentang makanan2 serta tempat2 makan menarik di sekitar shah alam atau mana saje, maka saya pun try laa buat... ni kira segmen ala2 "Jalan2 Carik Pasal ngn Carik Makan" laa...hehehe...
At least ter'apdet' gak laa blog saya yg tak berapa nak rajin diapdet nih! (^_^)
Sebelum2 nih saya ada cer citer psl Kedai Zainal Abidin Hassan kat Seksyen 13, psl Red Velvet Cake, Cheese Cake, Eskem...huuuu..semuanya psl makan! All about food!!! ;p

Maka, pada kali ini saya nak cer citer psl Restoren Soto Shah Alam, yg sememangnya glemer serte femes bg org2 yg dok kat Shah Alam..tp, kalau ada yg tak tau, maknanya org tu mmg bukan kaki jalan carik makan laa..hehehe...
To Shai - ko mesti tau kann?? ko kan org Shah Alam sejak kecik! hehehe...
Saya mengenali restoren ini sejak di zaman2 blajar kat UiTM lagik! Bayangkan, saya dan geng2 kelas akan bersusah payah lagi gigih naik bus rapid kl ke Seksyen 8 utk ke kedai nih!

Owh..lupa plak..restoren ini terletak di Seksyen 8 Shah Alam, dekat2 ngn flat pkns seksyen 8, melalui jalan nak ke Bukit Cherakah, dekat ngn Surau Seksyen 8 tu..
Masa zaman blaja dulu, restoren ni tak la berapa cantik serta eksklusif sgt dekorasinya, dan restorennya kecik sket dan agak sempit..tapi, sekarang dah lain.. dah cantik, besar dan tentulah menu nya lebih banyak serta mengagumkan! (btol ke perkataan ni? ke 'mengkagumkan'?)
Di buka dari pagi hingga ke lewat malam ye...(promote kah?) ;pp

Restoren ni yg paling glemer mknn dia ialah SOTO! Nama pun Restoren Soto kann...
So...kalau nak makan soto yg best serta terbaekkk..sila laa dtg sini! (ala2 pegawai promosi dah aku ni!) Memang anda takkan menyesal! Soto yg murah serta memuaskan...
Yg buatkan soto dia sedap adalah sup nya, sambal kicapnya dan yg paling bestt adalah begedil nya!!! Memang terbaekk sekali ok!!!

Selain tu, ada makanan lain mcm nasik ayam, bihun sup, mee sup, mee kari, rojak, kuih-muih dan bubur pelbagai jenis.. Dan yg paling 'heaven' adalah pelbagai lauk pauk makanan kampung waktu makan tengahari!!! Memang sampai tatau nak pilih apa ok! Lebih drpd 60 jenis kot...Semuanya sedap2 dan harga sangat berpatutan ye!
Ko nak apa? semua ada!! ikan patin msk tempoyak? sotong goreng tepung, goreng pedas? ikan bakar? siput sedut msk lemak? ikan keli bakar, masak cekur, goreng cili padi? paru, limpa, hati, kepah, kerang msk mcm2 style? rendang, asam pedas, kari, masak lemak,masak kicap, mask sambal, pecal...pelbagai jenis kerabu, ulam2...
OMG!!! Kalau saya gi lunch kat sana, mesti akan tawaf byk2 kali sebab mcm nak pitam tatau nak pilih lauk apa ok! ;pp

Ada juga makanan ala carte, tp start petang, dlm pukul 3 lebih kot.. dan sampai ke tgh mlm...
Saya selalu jugak mkn mlm kat sini ngn hosmet... Kalau mlm, ada nasik lemak ngn pelbagai lauk dan sambal yg terbaek! Bukan mcm nasik lemak kat Restoren Gembira kat Sek 3 tu ye! (aku tak paham nape ramai sgt org mkn kat situ, padahal aku rasa nasik lemak dia sgt laa tak best, sambal mcm kuah asam pedas + byk potongan bwg merah + nasik mcm nasik putih biasa!)
Nasik lemak kat Restoren Soto ni ada pelbagai lauk jugak spt rendang, ayam berempah, sotong, kerang dan burung puyuh berempah juga!
Masakan ala carte nya juga tidak mengecewakan ya pembaca sekalian! Menu yg paling saya gemari serta terbestt saya makan compare to other restaurant ialah mee or kew teow kungfu!!! Huuuuhh...memang terbaekk!!! Hingga rasa nak order sampai 2! hahahaha...
Nasik goreng dia pun sedap serta banyak haiwan2 + tumbuh2an ye! (haiwan + tumbuh2an = perencah2 mcm ayam, daging, sayur2an)
Setakat ni apa yg saya makan dan order utk ala carte, memang tak penah mengecewakan! Dan yg paling penting dgn harga yg berpatutan + rasa yg sedap + portion yg banyak juga... (^_^)






Ini laa "Restoren Soto Shah Alam" - terletak di Seksyen 8, Shah Alam.. tapi ni gmbo lama, amek kat cik google je, sbb saya asik lupa je nak amek gambo kalau dtg! hehh..






Ok... ini laa rupa soto yg sedap itu.. cuba tgk btol2, begedil dia byk tau...sesuai utk penggemar begedil, si Shima juniorku... yg kecik2 an tomey2 dia letak 5 ketul, kalau nak soto special, ada begedil besar 2 ketul ke 3 ketul ntah...ini pun gambo cik google, sbb mmg asik lupe je nak snap kalau soto itu dah sampai! huuu...






Ok..ini gambar waktu lunch time... Cuba tgk lauk pauk yg pelbagai jenis itu... more than 60 jenis kot... ntah, saya tak penah kira pulak, tapi saya akan membuat pusingan dan tawaf berkali2 sbb pening nak pilih lauk apa ye utk dimakan! hehehehe...





Dan lagi...cuba tgk dekorasi restoren ini... cantek!!! siap ada LCD tiwi tergantung lagik! dah lain serta berbeza drpd 5 thn lalu...time nih dah tak ramai org sgt sbb waktu semayang jumaat... boleh makan dgn sedikit tenang... =)





Kalau anda datang pd hari Jumaat pula, ada disediakan pisang percuma sbg pencuci mulut... ada setandan, eh bukan, sesisir pisang di setiap meja... Kalau tak cukup ke, nak tapau ke, boleh amek je kat meja sebelah! hahahaha... free aje, tapi on Friday saje ye para pembaca... =)

Yang saya tau, restoren ini ada bukak franchise kecik dia kat Medan Selera Seksyen 2 tu, tak ingat pulak gerai no baper... tapi, cuma ada soto n sup2 tu je laa.. lauk pauk yg 'heaven' itu takde rasanya...rasa soto dia tatau la pulak sedap sama ngan yg kat Seksyen 8 tu ke tak kann..

Kepada penggemar soto serta masakan2 kampung yg pelbagai dan sedappp serta bessttt lagi terbaeekkk... boleh laa cuba di sini ye! Tapi, kalau tetibe korang makan tak sedap pulak, sila jangan salahkan saya ok! hehehe...

To Irma - kamu coba jgn tak coba yaa! hehehehe... pasti mau lagik! ;pp


** alamak, tetibe jadi lapar balik! hehh...

4 comments:

iza...affa said...

walau aku bukan org shah alam, tp aku tau kedai tu. selalu makan sana time breakfast. hehehee...tp, soto? tidak pernah!.

Cik AnGaH said...

fiza : ye, restoren itu sgt best! cube try waktu lunch and soto dia! then u judge it! ;pp

ﺇﺭﻣﺎﻳﻨﺘﻲ ﺇﺳﻤﺎﻋﻴﻞ said...

oihh!
haha...
hmm, menarek jugak nih.
nnt aku ajak laki aku.
hehe..
:P

Cik AnGaH said...

yang..
hahaha..try laa..
ajak laki mu!
try n judge it! - waahhh..dah mcm tagline plak!
ekekekek... ;p