Saturday, July 4, 2009

Durian, Coklat & Ais Krim...

Huh...lama sungguh saya tidak menjenguk blog ini serta mengapdetnya..
Saya rasa sudah bersawang-sawangan... =)
Kesibukan bekerja serta permasalahan mengakses website tertentu di opis membataskan saya untuk selalu mengapdet blog seperti puan-puan : Pn Farah, Pn Rafidah, Pn Nadiah dan Pn Amrah...
Walaupun mereka sudah bergelar puan, namun kegagahan serta ketekunan mereka mengemaskini blog, friendster dan facebook amat mengagumkan dan menterujakan saya...
--> huhu...ni ayat pujian secara ikhlas ya...menunjukkan betapa gigihnya anda... =)

Maka, di pagi Sabtu yg tak berapa nak bizi sangat ni, saya cuba mencari topik utk mengapdet blog yg semakin bersawang spider ni..

Antara durian... coklat... dan ais krim... (tajuk mcm karangan ke novel?)
Antara ketiga-tiga ini, apakah yg menjadi pilihan serta kegemaran anda?
Saya terfikir secara tak sengaja, kenapa semua orang suka makan durian, coklat dan ais krim?
Mungkin ada yg suka salah satunya, kedua-dua ataupun ketiga-tiganya sekali...
Tetapi, tidak bagi saya! Antara ketiga-tiga makhluk tersebut, hanya ais krim sahaja yg menjadi pilihan saya...

Durian...si raja buah?
Memandangkan sekarang mungkin musim durian kot...sampai kepala saya pening melihat begitu banyak buah durian dijual di tepi-tepi jalan terutama sekali di sekitar daerah Kuala Selangor. Tidak di situ sahaja, di tapak pasar Seksyen 7 juga menjadi port utama peniaga buah durian menjual duriannya setiap hari dan setiap masa.
Kepada sesiapa yg nak beli durian, cari je kat Seksyen 7 (dekat2 Medan Selera)

Aduhhh...saya sangat-sangat tidak dapat menghidu bau durian yg sangat kuat, membuatkan kepala saya pening, apatah lagi utk makan secara bersungguh2 seperti org lain. Bukannya saya tidak boleh makan langsung buah durian, tetapi saya tidak terlalu gemar, saya hanya mampu makan beberapa ulas sahaja dan makan sekiranya dicampur dlm bubur. Saya sendiri tidak faham, kenapa saya tidak seperti org lain yg sungguh2 menggemari buah durian sampai demam-demam disebabkan makan durian.
Seingat saya, semasa di zaman kanak-kanak saya amat menggemari raja buah ini, sehinggakan saya pernah demam seminggu disebabkan terlalu panas.
Semenjak itu, saya mengurangkan makan buah durian ditambah lagi saya tinggal di asrama yg sememangnya membataskan saya menjumpai buah yg berduri ini. Dan akhirnya saya langsung kurang meminati raja buah ini disebabkan saya tidak tahan baunya yg menusuk hidung!
Tahniah buat mereka yg sangat meminati raja buah ini!!! =)

Begitu jua dgn coklat!
Ada org kata, "chocolate is heaven..." --> ya kah???
Sejak kecil, saya mmg tidak sukakan coklat! Mungkin semasa kecil2, cikgu saya selalu berpesan supaya "jangan makan coklat, siapa makan nnti gigi berulat" membuatkan saya takut utk makan coklat...sebab ada perkataan "ulat"!!! Huh...saya membayangkan ulat-ulat ada dalam mulut sendiri!!! Geliiisssss...
Jadi, janganlah hadiahkan atau bagi saya coklat, mesti saya akan bagi pada orang lain pulak!

Tetapi, ini bukanlah bermaksud saya langsung tak pernah makan dan merasai bagaimana rasanya coklat itu...pernah laa jugak...cumanya saya akan makan kunyah scr perlahan2 dan dalam kuantiti yg sgt sedikit, sekadar merasa sahaja.
Seingat saya, semasa di sekolah menengah, org yg paling bertuah yg akan mengambil serta menghabiskan semua coklat bar yg saya dapat dr sesiapa adalah Adik @ Aimi. Beliau lah org yg paling gumbira sekiranya secara selamba saya menghulurkan 2-3 bar sekaligus coklat2 yg saya terima, kan Poonz??
Dan saya pula hanya memerhatikan saja reaksi beliau mengunyah coklat itu dgn penuh perasaan, sedangkan saya tiada apa2 perasaan dan hanya membayangkan akan terkumpullah ulat-ulat dlm mulut! (huh...mati aku kalau Adik tau yg selama ni itu yg aku pikir setiap kali org kunyah coklat!)
Tetapi, sebenarnya saya sendiri tiada alasan yg spesifik utk menyatakan kenapa saya tidak sukakan coklat! Ada org mengatakan saya ingin berdiet la, tak nak gemok la, nak jaga gigi la dan mcm2 lagi! Namun yg pastinya, saya sendiri tiada alasan yg sgt kukuh...

Jika ada yg bertanya, "kenapa ko tak makan coklat?"

Hanya ini yg mampu saya jawab... "Aku tak suka!"

Jadi, Tahniah juga kepada mereka yg sgt menggemari coklat!

Ais Krim...
Huu...memang menjadi kegilaan saya! Tetapi, sudah pasti bukan ais krim yg ada coklat ya! =)
Saya sgt suka makan ais krim, penuh dgn kesejukan...huhuhu...sedapnya!!!

Semasa di sekolah menengah, seingat saya setiap kali sebelum masuk prep petang, saya pasti akan membeli ais krim terutama bersama Bitun dan duduk di tepi2 tembok sambil memerhatikan @ mengushar adik2 junior lelaki... (aktiviti wajib kitorang masa sebelum prep ptg..kantoi plak! hehehe)
Lepas tu, satu ais krim lagi ketika balik prep malam! Huu..tapi yg ni bukan laa setiap malam, kalau tak, mau kembong perut asik makan ais krim je malam2...

Dan juga pernah kitorang (saya, Poonz & Adik) secara tamak nya telah membeli ais krim mangkuk besar (dulu2 mcm sgt kaya laa kalau sape makan eskem ni), simpan kat peti sejuk koop, habis prep malam, makan senyap2 ber3 kat belakang blok asrama! Dengan tujuan, tak nak bagi org lain mintak sebab kitorang tamak! (huh..betapa kejinya kita kan Poonz?? huhu)
Sehingga sekarang makan ais krim memang menjadi kegilaan dan kegemaran saya... (^_^)

Memang best sungguh dapat makan ais krim...
Perasaan ini hanya dpt digambarkan sekiranya anda sendiri merasainya... chewaahh...agaknya mcm ni jugak la perasaan anda yg menggemari durian dan coklat kan???
Jadi, belanja lah saya makan ais krim... pasti saya tidak akan menolak!!! ;p

Begitulah...
Setiap orang ada kesukaan dan kegemarannya tersendiri...
Dan setiap perkara itulah ada alasan dan sebabnya yg tersendiri...namun, kadang kala kita sendiri tidak tahu kenapa kita suka...gemar...tidak suka...tidak gemar...sesuatu itu...
Yang pasti, jawapannya ada dalam diri kita sendiri!


** Sape nak ajak aku gi tengok Transformers nih??? ;p

2 comments:

the vulnerable am said...

owh puji ke tu?? ingatkan perli.. hek hek hek

ciPuding_7 said...

askrem tamak.. hehehe..
air tamak pon aku ada..
air soya..
hahahaha..