Wednesday, December 24, 2008

Telatah Manusia...

Telatah manusia...gelagat manusia...
Hari ni aku spt terpanggil utk wat entry pasal telatah manusia...(topik nak apdet la tu...heheheh)
Walaupun aku rase tiap2 hari pun aku tengok macam2 telatah dan gelagat manusia di sekeliling kita...tapi, ntah...sebab hari ni aku bosan kot tunggu bus lama sangat... =)

Konon2 nya hari ni aku nak naik rapid kl kat sek2, sebab tak nak lambat lagik tunggu sang seranas yg sejak akhir2 ni asyik merundum kelewatannya tiba utk mengambil penumpang setia spt aku! Maka, aku pun tunggu laa 605 yg sepatutnya ikut schedule jalan pkl 8.10 pagi. Puas aku menunggu...dan tunggu...uisshhh...rase mcm nak bakar jer rapid kl yg lain2 (yg tgh parking, no bus lain2) kat sek2 tu! Geram aku! Lama gile! Baik aku tunggu je seranas kat sek7 tu! cehhhh! hampagasss sungguhh!!!

Di saat2 kebosanan menunggu bas itu, aku pon tengok2 laa gelagat2 manusia2 di sekeliling aku sambil berkata2 saje di dlm hati...
"macam2 telatah dan gelagat org...best gak buang masa tgk2 org nih!"

*** Sila baca dgn nada spt anda membaca novel... ***

Pertamanya, aku memerhatikan sekumpulan anak2 belasan tahun, pun sedang menunggu bas spt aku. Mereka masing2 memegang skate board (papan luncur)...Ku kira mereka ini pasti ingin ke Extreme Park, Sek13. Uhhh...pagi2 hari begini ingin meluncur papan kah mereka ini? Ehhmm...bagus...bersukan di pagi hari, lebih elok drpd membuang masa tnpa arah tujuan di musim2 cuti2 sekolah ini...telahanku dlm hati...

Kemudian, ku alihkan pandangan ke arah kelompok pakcik2 driver rapid kl yg sgt segak dan kemas beruniform belang2 putih + biru itu...
Ada pula seorang pakcik berbangsa india (tidak beruniform spt mereka), duduk bersama2 pakcik2 rapid kl. Apa yg dilakukannya di situ? Tanyaku dlm hati. Ku lihat, beliau sibuk mengurut2 + mengetuk2 badan pakcik2 rapid di situ (maksud aku di belakang badan + leher, spt biasa utk menghilangkan kesengalan). Pakcik indian ni buat part time mengurut kah di situ??? Tanyaku sendirian dlm hati...Ku senyum sendirian dan terus memerhati...

Di tempat yg sama, ku lihat, ada seorang pakcik rapid (abang kot, sbb muda lagi) sedang sibuk dgn aktivitinya yg ku kira amat menggelikan mata + tekak aku! Beliau sdg sibuk mengorek hidung dgn bersungguh2 sambil berborak2 ngn rakan2 rapid yg lain...
Uhhh...tak geli kah pakcik2 rapid yg lain melihat perbuatannya itu? Aku yg melihat di kejauhan ni pun rasa mcm nak muntah...Ehhmm...mungkin mereka2 yg lain dah biasa kot ngn aktiviti abang rapid tersebut...ujarku bersangka baik di dlm hati...

Ku alihkan pula pandangan ke depan, melihat kelompok2 pakcik teksi yg kemas beruniform putih + berseluar hitam. Aku pelik, melihat seorang pakcik teksi yg berkaca mata hitam di pagi2 hari, yg ku kira sang mentari pun belum memancarkan cahayanya yg amat panas. Sungguh bergaya sambil tak henti2 menyedut rokok (menyedut ke menghisap?). Ehmm...agaknya beliau sakit mata kot...ataupun kaca mata hitam itu memang ada power rabun spt kaca mata putihku...agak ku secara positif di dalam hati... =)

Ku lihat pula ke arah mereka2 yg sedang berbaris di depan pintu bas rapid bernombor U80 (Shah Alam-KL Sentral). Bagus juga penumpang2 U80 ini, semuanya berbaris panjang spt pelajar sekolah menanti utk menaiki bas sekolahnya. Tapi, yg ku sedari, hanya penumpang bas U80 sahaja yg berbaris utk menaiki bas, tidak pula berlaku kpd penumpang2 bas2 lain...Bagaimana ya mereka boleh berdisiplin begini? Tapi tidak utk bas2 yg lain? Tanyaku sendirian dlm hati...Uhhh..tapi, aku pun hanya berbaris spt mereka kalau menaiki bas U80 sahaja. Bukan aku tak mahu berbaris, tapi ku lihat semua org pun berebut2 dan menolak2 antara satu sama lain utk menaiki bas lain, selain U80!

Sedang sibuk2 aku melihat telatah manusia, muncul pula seranas..Rapid kl 605 yg ku nanti2, tidak jua muncul2. Akhirnya, aku naik seranas dan hanya dapat duduk ketika bas berhenti menurunkan penumpang di PKNS. Huuu...kalau ku tahu akhirnya aku akan naik seranas jua, baik la dr awal2 lagi ku tunggu sahaja di sek7!
Tapi, ada hikmahnya. Dapat jua aku memerhati pelbagai gelagat dan telatah manusia di sekelilingku. Sekaligus membuatkan aku berfikir dgn segala tindak tanduk mereka, yg semuanya datang dr DIA Yang Maha Kuasa...

** Tak lama lagi muncul tahun baru 2009 serta thn baru 1430!
** Selamat Tahun Baru semua....
*** Jangan lupa baca doa akhir dan awal tahun ya... Moga diberkati sepanjang tahun...ameenn...

No comments: