Friday, August 31, 2007

MeRDEkA!!!

...tanggal 31 bulan 8, 57...

waaahhh...MERDEKA!!! MERDEKA!!!

MALAYSIA ku GEMILANG...

dgn penuh rase bangganya, aku selaku rakyat MALAYSIA yg prihatin, serte berdedikasi, sangat berbesar hati serte sangat2 bersyukur krn masih bernafas di bumi Nya ini bg sama2 meraikan hari paling bersejarah dan paling bermakna di MALAYSIA ini... (hii..ade x mcm p'bukaan ucapan PM?)

apakah erti sebenar keMERDEKAan dlm diri kita?
yg nyata, secara amnya, MERDEKA beerti negara kita MALAYSIA bebas dr jajahan dan tekanan penjajah yg durjana lagi kejam serte keji itu...
namun, bg aku, istilah keMERDEKAan ini memberi erti dan interpretasi yg berbeza bg setiap individu...
yg pasti, MERDEKA selalunya dikaitkan dgn BEBAS...bebas dr segi ape, konsep ape, itu terpulang pd individu utk mentafsirkannya...betoll x?

huh...pandai gak aku susun struktur ayat yg mantap ni eh? ;p
nampaknya, keterelan aku membuat ayat semasa skolah dulu, masih terserlah hingga ke saat ini...(tlh timbul unsur2 riyak + takabbur dlm diri penulis)

pd asalnya, aku mmg ade plan nak sambut ambang 12 mlm merdeka kat putrajaya ngn sahabat handai beramai2...
namun, hasrat serba murni bersimpulkan semangat patriotik itu terpaksa dibatalkan oleh krn masing2 mengalami masalah kewangan yg tidak dpt dibicarakan lagi dgn lebeh lanjut di sini...hiiiii....

makanya, terpakse laa aku lepak2 saje di rmh sambil membantu mak aku m'buat kuih muih serte nasik lemak bg dihantar ke balai raya kg aku sbg menu utk sambutan merdeka...
penat laa jugak aku bangun pagi2 tolong mak aku nih...namun, sbg anak yg baik, mulia, solehah serte berkaliber, aku gagahkan diri bangun seawal2 pagi membantu bundaku yg terchenta itu..
kerja2 tersebut tamat serte selesai sebelum jam 7.30 pagi...selepas itu, aku melakukan aktiviti sendiri...
tetibe, aku mendapat panggilan drp saudari minah di awal pagi jugak la kot sbb aku x tgk jam mase beliau menghubungi aku tu...

" ngah, ape ko buat ptg nih? " --> tanya beliau.

aku menjawab, " ntah..xde pape laa...nak wat ape pun...nape? ade plan ape2 ke? "

" weih, jom gi tgk baby ella nak? fiza ajak...aku amek ko lps jumaat nanti ok? " --> beliau berkata lagi.

" ehmm...ella ade kat sini ke? ok gak tu...aku pun boring2 jer nih..." --> kataku lagi.

kemudian, kami pun pegi rmh ella (nor laila sidek) di kg bkt kuching bagi melihat kehadiran org baru dlm keluarga beliau..
beliau tlh selamat melahirkan seorg anak perempuan yg beratnya 3.1 kg di DEMC pd 28 ogos baru2 ini...tahniah ella & hafiz...
sungguh chomel baby itu, spt anak jepun pun ade jugak... ;p

" weih apis, anak ko cam jepun laa.." --> kata kami.

dgn belagaknya si apis (husband ella) menjawab, " laa...ko tgk laa bapak dia...kan ade muka mcm siam2 sket..."

cehh...pemende laa mamat nih! org ckp muke anak dia mcm jepun, dia buleh plak citer psl siam..
kan ke jauh bezanya jepun ngn siam tu... ;0
ehhmm...sukati ko laa apis oii...nasib laa dia nih husband ella, kwn kami...kalu tak...mau je aku berhujah dgn beliau berkenaan jepun & siam... ;p

kami sgt berbangga sbb dah ade 'anak saudara' di klgn sahabat handai...
aku nak srh anak ella panggil aku 'auntie zie' laa...hehehe...ala2 western sket!!! (mesti che poonz & minah rase nak muntah bile bace nih!!!) hehehe... :-)

ehmm...kira2nya, di tanggal 31 ogos 2007 ini, aku masih lagi sempat meraikan sambutan keMERDEKAan malaysia yg ke-50 dgn aktiviti yg berfaedah jua...
aku berharap agar kemakmuran dan keamanan negara akan terus berkekalan hingga ke tahun2 yg seterusnya dan aku masih sempat utk meraikannya sekali lagi...ameeenn....

dan tetibe aku teringat ade satu senikata iklan dlm tv 3 nih (yeahh..tiwi umah aku dah elok!!!)

' persoalan hari ini menjanjikan harapan untuk hari esok...'

*** blog yg ditulis dgn penuh semangat patriotik pd hari kemerdekaan di samping penuh rase keinsafan dan kesyukuran atas segala nikmatNya dan rahmat yg telah diberikanNya...

No comments: